بالا پایین

بالا پایین کن بعد بخر | پشتیبانی 24 ساعته 09138188864

بالا پایین

بالا پایین کن بعد بخر | پشتیبانی 24 ساعته 09138188864

خشکی زاینده رود عامل افزایش سرب و کادمیوم در تالاب گاوخونی

احمد خاتون آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در حاشیه همایش ” آب در صنعت” در گفتگو با علمنا با بیان اینکه بحران صنعت تنها منحصر به مصرف آب نیست، اظهارداشت: بارها این موضوع مطرح می‌شود که صنعت یکی از بزرگترین عوامل مصرف فراوان آب است در حالیکه همین صنعت عامل گرایش جمعیت فراوانی به سمت اصفهان شده است.
وی با تاکید بر در نظری گیری چهار ارزیابی مهم بر سند توسعه کشور، گفت: مهمترین ارزیابی اثرات زیست محیطی است که طبق این ارزیابی باید مشخص شود چه تغییراتی در کل زیست بوم اصفهان رخ داده است.
خاتون‌آبادی تحمل زیست محیطی را به عنوان موضوع مهم دوم اشاره کرد و گفت: ظرفیت اصفهان سال‌ها پیش تکمیل شده است و گسترش صنعت در اصفهان جایز نیست ما نباید وضعیت شیکاگو، لندن و سیدنی را در دهه ۷۰ میلادی فراموش کنیم این کشورها از آن سال تاکنون صنایع خود را به خارج از شهرها انتقال داده‌اند.
وی ادامه داد: این در حالی است که در کشور به ویژه استان صنعتی مانند اصفهان همچنان شاهد توسعه صنایع هستیم تنها گفته می‌شود میزان مصرف آب در صنعت کاهش پیدا کرده است و فکری به حال جلوگیری از توسعه بی‌رویه صنعت نشده است.
  
 این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر جایگزینی گردشگری به جای صنعت برای شهری مانند اصفهان، گفت: جایگزینی گردشگری به جای صنعت یعنی ارزیابی اخلاقیکه به عنوان چهارمین پارامتر مهم از توسعه نام برده می‌شود.‌
وی به میزان بارندگی و آب پشت سد زاینده رود اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته با وجود بارندگی مناسب، آب پشت سد افزایش پیدا نکرده است و متاسفانه سیاست‌های امروز آبی کشور آب دزدی را ترویج می‌دهد، بنابراین افزایش خشکسالی‌ و کاهش درآمدهای کشاورزی آثار مخرب بسیاری برای خانواده ها به همراه داشته است.
خاتون آبادی با تاکید بر صحبت مسئولان با دانشگاهیان و ارائه راه‌حل نهایی برای خروج از بحران، بیان داشت: مسئله مهم نابودی طبیعت ایران است و متاسفانه طبق آمارها در سال گذشته دوباره ۱۰۰ حلقه چاه توسط شهرداری ایجاد شده است.
 خاتون آبادی با ابراز تاسف از نبود مدیریت یکپارچه در حوضه آبریز زاینده‌رود، خاطرنشان کرد: ۱۰ سال پیش به علت مدیریت ناقص کلید نابودی زاینده رود زده شد که این امر موجب شد تا آب به تالاب گاوخونی نرسیده که این امر موجب افزایش رسوباتی همچون کادمیوم و سرب در این ناحیه شده است.

منبع : خشکی زاینده رود عامل افزایش سرب و کادمیوم در تالاب گاوخونی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.